Stretch Qonnect. Products & Solutions

6 gode spørgsmål at stille dig selv, inden du vælger en marketinganalyseløsning

6 gode spørgsmål at stille dig selv, inden du vælger en marketinganalyseløsning

Jonathan Hvid, Head of Sales | LinkedIn

1. Hvilket niveau af indsigt har du brug for?

Du og dine interessenter stiller forskellige spørgsmål om data. Disse spørgsmål omhandler kampagneydelse, marketingudgifter, effektivitet, målgruppe, adfærd og andre faktorer. Nogle brugere har muligvis kun brug for data på højt niveau. Andre skal muligvis trække data fra flere kilder. Brainstorm spørgsmål, du og andre brugere vil stille om dataene, og se efter en platform, der giver alle de niveauer af indsigt, din organisation kræver.

2. Hvor mange buyer personas har du?

Hvis du har og/eller søger at identificere et større antal køberpersonas, skal du læne dig mod et værktøj med mere sofistikerede kundesegmenteringsmuligheder. Mere avancerede platforme giver dig mulighed for at identificere dine mest profitable målmarkeder, bestemme specifikke kunder for kryds- og mersalgsmuligheder og kvantificere KPI’er for hver målgruppe (f.eks. kundelevetidsværdier, aktiveringer, churn).

3. Hvor kompleks er dit marketingmix?

Hvis dit marketingmix har en tendens til at være komplekst, vil integration af kundedata være af større betydning for dig. En platform, der giver analyser på integrerede kundedata, kan hjælpe dig med at målrette og engagere de rigtige kundeemner og kunder. Se efter evnen til at samle strukturerede data (f.eks. POS-data) og ikke-strukturerede data (f.eks. sociale medier-samtaler). Du bør være i stand til at analysere data på tværs af flere kanaler, præcist tilskrive resultater til berøringspunkter og se kundeadfærd og produkttendenser uanset datakilden.

4. Hvor dygtige er dine analyseressourcer internt?

Evaluer dit teams analytiske færdigheder. Derudover skal du bestemme, hvor meget tid der kan afsættes til at analysere data og formidle indsigt til interessenter. Hvis dit team er som de fleste, skal du bruge ressourcer effektivt. En generel tommelfingerregel er at undgå værktøjer, der kræver betydelig indsats for at mine, rense, forstå og dele data. Tid er bedre brugt på at udforske data, afdække historier indeholdt i dem og udtænke strategier, der muliggør opdagelser.

5. Hvordan skal dine interessenter modtage rapporter?

Hvis dine interessenter vil værdsætte muligheden for at udforske data, når det passer dem, så find en platform, der giver interaktive datavisninger, hvor brugere kan opdele data i flueben. Hvis du er involveret i tværfunktionelle teams, skal du kigge efter samarbejds- og annoteringsfunktioner for at forbedre gruppens beslutningstagning. I de fleste tilfælde har interessenter ikke tid til at dissekere lange rapporter. Find en platform, der lader dig oprette meget visuelle dashboards og oversigter over KPI’er for at give disse øjebliksbilleder.

6. Hvor meget har dit team brug for at arbejde på farten?

Hvis du ofte er på farten eller ønsker at skabe et mere mobilaktiveret team, skal du kigge efter en platform, der inkluderer en mobilapp med alle funktionerne fra den desktop- eller webbaserede version. Sørg for, at mobilappen er berøringsaktiveret og intuitiv, hvilket gør din oplevelse med din platform problemfri på tværs af alle enheder.

 

Kontakt os

Data Management

Kontakt os