Stretch Qonnect. Products & Solutions

7 trin til at komme i gang med Sales Analytics

7 trin til at komme i gang med Sales Analytics

Jonathan Hvid, Head of Sales | LinkedIn

Det behøver ikke at være svært at komme i gang med analyser til salg, men ingen forvandler hele deres afdeling på en dag. Start i det små med de lavthængende frugter og byg derfra.

En forenklet struktur til at komme i gang skal se sådan ud:

  1. Identificer de tre øverste områder, som du mener ville forbedre meget fra en mere datadrevet tilgang, og rangordner dem.
  2. Find ud af, hvilke data du har eller kan få adgang til. CRM-systemer, ERP-systemer, datavarehuse er de sædvanlige mistænkte
  3. Vælg den højest rangerede use case, der svarer godt til de tilgængelige data. Har du ikke det rigtige datagrundlag til for eksempel at identificere salgsrepræsentantens præstation? Gå ned på listen og fokuser måske på dashboards for at forbedre kundekommunikationen.
  4. Vælg et moderne analyse-/business intelligence-værktøj. Vi anbefaler Qlik Sense, fordi det er en komplet platform, der skalerer godt, er nem at bruge og er nem at integrere med alle de populære it-systemer
  5. Tid til at integrere data fra alle kilderne, normalisere dem og bygge din datamodel. Hvis du ikke har erfaring med dette, så kontakt et business intelligence konsulentfirma med speciale i dit foretrukne værktøj
  6. Byg dine dashboards, og uddan dine kolleger i, hvordan de bruger dem
  7. Efter en måneds brug skal du identificere læringer og gentage processen for næste use case

 

Hos Stretch Qonnect hjælper vi dig gerne i gang ved at tilbyde dig en gratis workshop og prøvelicens til den førende business intelligence-software.

 

Kontakt os

Data Management

Book et møde med en Sales Analytics Expert